ویراست دوم نغمۀ محمد

ویراست دوم نغمۀ محمد منتشر شد

کتاب نغمۀ محمد به قلم محمد اخگری  به شرح نمایشنامۀ ناتمام گوته دربارۀ زندگی پیامبر اسلام می‌پردازد . این کتاب  در 175 صفحه، در قطع رقعی ، دی ماه سال جاری به همت انتشارات شب قلم روانه بازار نشر شده است.

 نام کتاب  «نغمۀ محمد»[1] عنوان شعری هفتاد بیتی است که یوهان ولفگانگ فن گوته[2] آن را برای بخش اصلی نمایشنامۀ خود با عنوان تراژدی محمد[3] سروده است.

مؤلف کتاب نغمۀ محمد دربارۀ ویراست دوم کتاب در مقدمه می‌نویسد:

ویراست اول کتاب نغمۀ محمد که در سال 1385 برای نخستین بار ترجمۀ شعر زیبای گوته را به خوانندگان فارسی زبان ارائه می‌کرد، مورد استقبال  محققان و ادب‌دوستان قرار گرفت و کتاب در سال 1386 به چاپ دوم رسید، اما پس از آن و با گذشت چهارده سال، این اثر دیگر به بازار نشر ارائه نگردید. از دیگر سوی، طی سال‌های اخیر مطالعات و مقالات دیگری دربارۀ این نمایشنامۀ گوته به زبان آلمانی منتشر شد و نگارندۀ این کتاب به یافته‌های جدیدی دربارۀ این نمایشنامه دست یافت و به همین سبب مؤلف برآن شد تا ویراست جدیدی از کتاب را به علاقه‌مندان ارائه دهد.

در ویراست دوم کتاب  پردۀ اول نمایشنامۀ تراژدی محمد افزوده شده که شامل یک تک‌گویی یا مونولوگ با عنوان زیر آسمان پر ستاره و یک دیالوگ میان حضرت محمد(ص) با دایۀ خود حلیمه است.

فصل‌بندی کتاب در ویراست دوم تغییر یافته و علاوه بر ویرایش متن، مطالب جدیدی به همراه تصاویر مرتبط به ویراست نخست افزوده شده و به همین سبب ویراست دوم کتاب با تعداد صفحات بیشتر و مطالبی تازه به خوانندگان و علاقه‌مندان ارائه می‌گردد

طرح جلد کتاب نغمۀ محمد

گوته 23 سال بیشتر نداشت که بر آن شد تا در اوج جنبش ادبی طوفان و طغیان ایننمایشنامه را بنگارد. برای این منظور به مطالعه دربارۀ تاریخ اسلام، قرآن و پیامبر اسلام(ص) پرداخت و همان‌گونه که در کتاب شعر و حقیقت بدان اشاره کرده است، پس از مطالعات فراوان تصنیف آن را آغاز کرد.

اخگری در مقدمه می‌نویسد:

گوته در نظر داشت که نمایشنامه را در پنج پرده تنظیم کند و زندگی پیامبر (ص) را از کودکی تا وفات آن حضرت در آن بگنجاند، اما فرصت کامل کردن آن را نیافت. مهم‌ترین و زیباترین بخش باقیمانده از این نمایشنامه، شعر نغمۀ محمد است که گوته آن را برای صحنۀ پیروزی پیامبر(ص) از زبان حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه (س) تنظیم کرده است. شاعر آلمانی در این ابیات پیامبر اسلام (ص) را به رودی تشبیه می‌کند که از كوهساران جاری شده و به دشت رسیده است تا همه رودها را با خود همراه سازد و به اقیانوس ببرد.

در این شعر، گوته مهم‌ترین مقاطع زندگی حضرت ختمی مرتبت را به تصویر كشیده و هر بند از این شعر تفسیری جداگانه و مبسوط می‌طلبد که البته فصل پایانی کتاب به شرح این ابیات اختصاص یافته است.


[1] . Mahomets Gesang

[2] . Johann Wolfgang von Goethe (1749 – 1832)

[3] . Mahomet- Tragödie (1772)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت سفارش کتاب لطفا به این شماره پیامک دهید 09383960239